DISCLAIMER- The existence of Bintang Prius®is not to associate or links to any authority nor to insult anyone. It just a view perspective and personal sharing of Ikhwankaizen Carl®. Not more than that. Any additional information or source from any website or book will be mentioned below the post.Source of some images are taken from the net and no copyright infringement intended.This Weblog also shall not be liable for any loss or damage caused by the usage of any information obtained from this Weblog.Thank you.. No somos responsables por el contenido de cualquier sitio web externo, y un enlace a tal sitio no significa su aprobación. La información sobre este sitio puede contener errores o inexactitudes, los propietarios del sitio no se hacen responsables en cuanto a la exactitud o fiabilidad de los contenidos del sitio Web. Muchos Gracias..

Pengembara Prius

Wednesday, January 26, 2011

FALSAFAH ALAM : PISANG & DAUN

Hi Guys,
Dah dapat kekuatan dah... setandan pisang tue... tak semuanya buruk... ade gak yang baiknya.. kawan aku la cakap... pisang.. eurm so sweet... satu kata kata indah buat jiwa. Dulu yang aku tahu pisang adalah satu jenis buah buahan yang aku makan selepas epal dan anggur.... biasalah gym... banyak gaklah nasihat yang ko boleh bagi kat aku ye Encik Pisang... 
So aku tertarik untuk bercakap mengenai falsafah di sebalik PISANG (banana) atau dalam nama saintifiknya Musa acuminata. Jika kita perhatikan kitaran hidup pohon pisang ini, ia hanya hidup untuk sekali berbuah sahaja. Andai kata kita terpotong atau sengaja potong pohon pisang ini meskipun berkali kali, pohon pisang ini tetap akan tumbuh dan mengeluarkan buah. Sebaik sahaja ia berbuah barulah pohon pisang ini akan mengeluarkan tunas baru, dan pohon induk tadi akan segera menghadap Ilahi... Faham! tapi aku still confuse part peribahasa 'Pisang berbuah dua kali tu'.... Sama jugak dengan falsafah DAUN (leave)
Daun tak semestinya semasa hayat hidup sahaja membekalkan bekalan klorofil,karbon dioksida dan oksigen kepada keseluruhan pokok... tetapi setelah ia mati pun tetap akan memberi faedah kepada pokok tersebut...  daun tersebut bertukar menjadi baja... 
Falsafah pendek ini adalah kata kata semangat buat aku dan untuk korang juga.... ia mengingatkan aku untuk terus believe in faith and keep strong in whatever i do.... aku percaya

"MENGALAH BUKAN BERERTI KALAH"

I bend with the wind
I glide with the current
I do not resist - i remain myself

Notakaki: aku jumpa Masri dan Wan masa aku singgah beli burger ayam double lepas balik gym tadi, aku citer gak masalah aku... so instead of cari gaduh, lebih baik aku bagi hadiah untuk housemate aku.... nasihat mereka la.... Ok Nite!!!
Thanks for checking out the site! fetch you with update later.There's a lot you can do on here, If you like my post on FALSAFAH ALAM : PISANG & DAUN feel free to leave a comment...i would love to know what you're thinking...TQ... mekaseh yer!!! -Bintang Prius 

No comments:

Mungkin anda juga suka ini dan ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...