DISCLAIMER- The existence of Bintang Prius®is not to associate or links to any authority nor to insult anyone. It just a view perspective and personal sharing of Ikhwankaizen Carl®. Not more than that. Any additional information or source from any website or book will be mentioned below the post.Source of some images are taken from the net and no copyright infringement intended.This Weblog also shall not be liable for any loss or damage caused by the usage of any information obtained from this Weblog.Thank you.. No somos responsables por el contenido de cualquier sitio web externo, y un enlace a tal sitio no significa su aprobación. La información sobre este sitio puede contener errores o inexactitudes, los propietarios del sitio no se hacen responsables en cuanto a la exactitud o fiabilidad de los contenidos del sitio Web. Muchos Gracias..

Pengembara Prius

Tuesday, January 4, 2011

KECELARUAN BAHASA MASALAH NEGARA

Oh Hi Semua,
Cahaya Tinggi (Highlight) Paparan Utama yang berlaku hari ini adalah mengenai kecelaruan bahasa... I means me myself..... 
Kecelaruan bahasa ini berlaku since i was small.... bekalih (barangkali) mak aku cakap aku sudah pandai membaca pada umur aku 2 tahun setengah... Masa tue mak aku cakap aku rajin follow dia mengaji... tapi kalau nak mengaji tue mesti duk atas katil.. ala-ala bed stories budak-budak zaman sekarang... haha.... masa aku kecik lagi aku diajar betapa pentingnya untuk menguasai lebih daripada 3 bahasa... Bahasa Malaysia of course le... Bahasa Inggeris and add on le apa-apa bahasa pun asalkan bukan Bahasa Kelantan sebab itu loghat yang unik jer... jadi mungkin maksud mak aku tue... 4 bahasa ke atas lah kowt... fail le aku camni...
owh... yang bestnya dapat memahami tulisan jawi... Tulisan suatu bangsa yang besar dahulu... ish dan tolong le jangn cakap ngan aku dalam bahasa Siam sebab aku tak faham pun meski belah ayah aku ade jurai keturunan belah sane.. nanti mau nye ku balas dalam bahasa Sanskrit.... 
Dekat lab aku ni ada la sorang practical student... Nampak macam Melayu tapi sebenarnya tak... i don't remember her name.. Siap pakai tudung lagi.... aku respect dia sebab dia ni ade Bachelor in Biomedicine (Hons).... dan aku terbaca suatu kata-kata indah kat cover buku catatan dia... dia yang tulis... tapi dia ni tak brape pandai nak cakap Bahasa Malaysia... so every single word come out from mouth will be definetely English.... wow terima kasihlah Hitz.fm... Fly.fm... Mix.fm... Lite.fm.... Traxx.fm or Radio 4 (dulu).. Kerrang Online... And Online Radio for that... plus The Star or NST read and paste, Personal Journal during school long times before... 
zaasss..... bertukar!!! praying mantis on the dance floor
Outside our lab, there is a wall paint.... ish tengok... aku dah terikut-ikut gaya penulisan ikhwancalifornia® plak...
Depan lab kitaorang, terdapat satu dinding yang putih berseri tetapi telah diconteng dengan girang sekali oleh geng-geng HSBC bank... dekat dinding tue adelah menatang-menatang yang comel... ok, first things that she looking at is a mantis... i means praying mantis... Senang cerita Batang Mancis yang sedang semayang... bekalih (barangkali)... taat sungguh si Mancis itu... so she ask me, what we call that in BM... so aku jawab le ooo... lama jugak la sebenarnya aku pikir... scroll down vocabulary dalam CPU otak aku ni... Ooo.. ni Sudu Sudu Senin or Sudu Sudu Senun... Sudu Sudu Senin is a male mantis while Sudu Sudu Senun is a female mantis... terangku dengan bangga sekali... Ish, kawan aku yang berasal dari Kelantan kat sebelah gelak-gelak... okla Sudu Sudu Sudu yang aku cakap tu bukan spoon erk... korang boleh tanya member member korang yang makan budu tue... aku cuba recall.. Ooo Tadak... tulah Putera Tadak dari Zadora... Untuk makluman korang bendalah tue sebenarnya adalah Mentadak Mentadu... Mentadak is Jantan While Mentadu is Perempuan.. haha.. tue belum lagi dia tanya aku pasal Kabo (Beetles) a.k.a kumbang, flying cococrunch cockroach... she explained to me.. flying cockroach tue adalah seorang perempuan yang ala-ala mak Sin Chan, Misaie.. Owh baru aku tahu lipas terbang tue adalah seorang perempuan... gatal sungguh wei.. she simply explained that... is from National Geographic..
identiti sebenar :-
teribble terror from How To Train Your Dragon 3D
Hari ni ada orang nak menyantap dengan aku... senang kata Ada Orang Sentap dengan aku... sensitif la beliau... Arg lupakan... senang citer.. lebih baek pegi sign in British Council for improvement... lagi baek kowt.. the best things today is Khairul Fahmi dapat sebijik rumah wei.... fuh aku yang terbaca bende ni pun turut rasa hepi giler seolah-olah aku le yang dapat rumah tue...

Notakaki:- aku telah melihat satu masjid berada dalam timbunan sampah dalam perjalanan pulang lunch tadi... tiba-tiba aku rasa sayu... sebenarnya satu masjid itu adalah plastik beras cap masjid... kenapalah diorang buat plastik beras macam tue... i means... letak cap yang korang ingat dapat uphold tetapi sebenarnya tak...

mode:- sedang dengar lagu hey soul sister... teringat pulak aku... kat budak kecik.. juga teringat di saat aku terpaksa berdiri di luar kelas masa form 2 dulu kerana tidak menyiapkan diari harian, pernah dirotan jugak le kowt.... semuanya kerana Bahasa Malaysia..... 

Thanks for checking out the site! fetch you with update later.There's a lot you can do on here, If you like my post on KECELARUAN BAHASA MASALAH NEGARA... feel free to leave a comment...i would love to know what you're thinking...TQ... mekaseh yer!!! -Bintang Prius 

No comments:

Mungkin anda juga suka ini dan ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...